13) Simple past

 

The simple past expresses an action in the past taking place once, never, several times. It can also be used for actions taking place one after another or in the middle of another action.

Form of Simple Past

  Positive Negative Question
no differences I spoke. I did not speak. Did I speak?

For irregular verbs, use the past form (see list of irregular verbs, 2nd column). For regular verbs, just add ed.

Exceptions in Spelling when Adding ed

Exceptions in spelling when adding ed Example
after a final e only add d love – loved
final consonant after a short, stressed vowel
or l as final consonant after a vowel is doubled
admit – admitted
travel – travelled
final y after a consonant becomes i hurry – hurried

Use of Simple Past

  • action in the past taking place once, never or several times

    Example: He visited his parents every weekend.

  • actions in the past taking place one after the other

    Example: He came in, took off his coat and sat down.

  • action in the past taking place in the middle of another action

    Example: When I was having breakfast, the phone suddenly rang.

  • if sentences type II (If I talked, …)

    Example: If I had a lot of money, I would share it with you.

 

Structure (Estructura)

1. Affirmative Sentences (Frases afirmativas)

Sujeto + verbo principal...

  • Ejemplos:

  • Play

    She was a doctor. (Ella era doctora.)

  • Play

    The keys were in the drawer. (Las llaves estaban en el cajón.)

  • Play

    wanted to dance. (Quería bailar.)

  • Play

    He learned English. (Aprendieron inglés.)

  • Play

    They believed him. (Le creímos.)

2. Negative Sentences (Frases negativas)

  • To be:

Sujeto + "to be" + "not"...

  • Ejemplos:

  • Play

    She wasn't a doctor. (Ella no era doctora.)

  • Play

    The keys weren't in the drawer. (Las llaves no estaban en el cajón.)

Nota: El verbo "to have got", que en el presente simple sigue las mismas reglas como "to be", no puede ser utilizado en el pasado. Para indicar la posesión en el pasado, usamos el verbo "to have".

  • Todos los demás verbos:

Sujeto + verbo auxiliar ("to do") + "not" + verbo principal...

  • Ejemplos:

  • Play

    didn't want to dance. (No quería bailar.)

  • Play

    He didn't learn English. (No aprendieron inglés)

  • Play

    They didn't believe him. (No le creímos.)

Nota: En frases negativas, el verbo auxiliar va en el pasado ("did") y el verbo principal se queda en el infinitivo.

3. Interrogative Sentences (Frases interrogativas)

  • To be:

"To be" + sujeto...?

  • Ejemplos:

  • Play

    Was she a doctor? (¿Ella era doctora?)

  • Play

     Were the keys in the drawer? (¿Estaban las llaves en el cajón?)

  • Todos los verbos demás:

Verbo auxiliar ("to do") + sujeto + verbo principal...?

  • Ejemplos:

  • Play

    Did you want to dance? (¿Querías bailar?)

  • Play

    Did he learn English? (¿Aprendieron ingles?)

  • Play

    Did they believe him? (¿Le creíste?)

Nota: Como en frases negativas, el verbo auxiliar va en el pasado ("did") y el verbo principal se queda en el infinitivo.